<국문초록>
본 논문은 우리나라 인구감소지역에서 기업형 고향사랑기부제를 허용할 경우 필요한 제도적 개선사항에 대해 고찰하였다.
먼저, 우리나라의 지방재정 현황과 지방소멸 대응정책을 검토하고, 기존의 법인 기부를 허용하고 있는 일본 기업형 고향납세제의 특징을 살펴보았다. 그리고 우리나라에 법인 기부를 허용하는 이른바 ‘기업형 고향사랑기부제’를 도입할 경우 고려해야 할 사항을 분석했다.
지방재정 현황과 지방소멸 대응정책을 검토한 결과, 저출생․고령화의 심화와 외국인력의 증가는 지역 행정서비스의 수요 변화와 경비 증가를 발생시키고 있으나, 국세 수입의 감소 등의 영향으로 일부 지역은 표준적인 주민 행정서비스조차 제공하기 어려운 여건이어서 새로운 사업을 추진할 수 있는 여력이 부족하다. 우리나라는 인구감소지역을 중심으로 지방소멸대응기금과 지역활성화투자펀드를 운용하고 있지만 낮은 집행률, 유사한 소규모 사업의 반복, 제도적 한계 등으로 인해 아직 소기의 성과를 거두지 못하고 있다.
한편, 법인 기부를 가능하게 한 일본 기업형 고향납세제는 정부가 지역․사람․일자리 창생법과 지역재생법에 근거하여 인가한 기부활용사업을 실시하는 지방자치단체만이 기부를 받을 수 있도록 하고, 제도 설계 단계에서 지방자치단체와 기업 간의 부당한 유착관계가 발생하지 않도록 여러 제한 조치를 설정하였다.
이러한 분석을 바탕으로, 우리나라에서 기업형 고향사랑기부제를 도입할 경우는 인구감소지역 등에 한정하여 도입할 것과 현행 개인형 고향사랑기부제와의 연결성을 위해 전액 보전하는 동시에 사업 성과에 따라 보상을 달리하는 보상형 방식을 제안한다.
본 논문은 법인 기부의 허용에 있어서 장애요인이었던 준조세 및 기업과의 유착관계를 극복하기 위해, 최초로 제도 적용대상의 제한, 세액공제 범위 설정, 보상형 자금조달 방식의 적용을 구체적으로 제시한 점에서 의의가 있다.
▶ 주제어:고향사랑기부제, 고향납세제, 지방창생, 지방소멸대응기금, 지역활성화투자펀드
<Abstract>
This paper examines the institutional improvements that would be required if the corporate version of the Hometown Love Donation system in a depopulation area were to be permitted in Korea.
First, the current state of local finances in Korea and policies to counter the disappearance of local governments were examined, and the characteristics of Japan’s corporate version of the Hometown Tax Payment system, which allows for corporate donations, were examined. Then, the issues that would need to be considered if a so-called “the corporate version of the Hometown Love Donation system” were to be introduced in Korea, which would allow for corporate donations, were analyzed.
As a result of examining the current state of local finances and policies to counter the disappearance of local governments, the intensification of low birth rates and aging populations and the increase in foreign workers are causing changes in demand for local administrative services and an increase in expenses, but due to the decrease in national tax revenue, some regions are in a situation where it is difficult to provide even standard administrative services to residents, and they lack the capacity to promote new projects. South Korea is operating the Regional Revitalization Investment Fund and the Regional Revitalization Response Fund, which are focused on regions with depopulation, but due to low execution rates, the repetition of similar small-scale projects, and institutional limitations, they have not yet achieved the desired results.
On the other hand, the Japanese corporate version of the Hometown Tax Payment system, which allows corporate donations, only allows donations to be received by local governments that carry out donation utilization projects approved by the government under the Regional Revitalization Act and the Act on the Creation of Regions, Local People, and Jobs. Various restrictions have been set to prevent unfair collusion between local governments and companies at the design stage of the system.
Based on this analysis, if Korea introduces the corporate version of the Hometown Love Donation system, it should be limited to areas with depopulation and should be linked to the current individual Hometown Love Donation System. It should be fully compensated and should also offer a reward-based system that rewards different levels of performance.
This paper is significant in that it is the first to specifically propose restrictions on the application of the system, the establishment of a scope of tax credits, and the application of a compensation-type financing method in order to overcome the obstacles to the acceptance of corporate donations, which were quasi-taxes and collusive relationships with companies.
▶ Key Words: hometown love donation system, hometown tax payment system, local revitalisation, local disappearance response fund, regional revitalisation investment fund